середа, 6 квітня 2016 р.

Врятована пам’ять 8 розповідь

БІЛОВОДСЬКИЙ РАЙОН Село Бараниківка
Стрига Сара Петрівна, 1933 р. народження.
 
33-го я не пам’ятаю — народилася в той рік. А от 47-й добре пам’ятаю. Батько загинув на фронті. Мама, старший брат і сестра працювали в колгоспі за трудодень. А я вдома господарювала, вишукувала їстівне, ходила попід горою збирати “холодчик” (зовні схожий на мармелад). З нього варили галушки. Вишукувала в ставку зелень та кореневища. Люди в голод все пробували їсти... Видима смерть страшна... Почали
було їсти коржики з берестового листя... Смачні, прямо солодкі, але після них надвір не сходити. І відразу сільський лікар Філіп Іванович пройшов селом і об’явив, що листя берестка не їсти, бо в сусідньому селі хлопець помер із цієї причини.
Самою ходовою їжею були щавляники. Ішли в левади і наривали мішки щавлю, варили його в чавуні, віджимали руками, добавляли трішки висівок або дерті і прямо на плиті випікали коржики. Звичайно, вони були несмачними, кислими, з неприємним запахом. Після них у роті з’являлися рани. Але люди їли таку їжу, бо нікому не хотілося вмирати.
Пам’ятаю, як ми разом із сусідкою на поле пішли колоски збирати. Урожай було зібрано, навіть овес по стерні прогнали... Та в ношах соломи ми все одно знаходили дрібненькі необмолочені колоски ячменю. До вечора назбирали, раділи, що на круп’яний приварок вистачить.
Повертаємося додому, а тут — тачанка... Міліція... Тікай — не тікай, а все рівно спіймають... Під конвоєм повели нас у сільраду... Просимо, плачемо, щоб відпустили... А вони брудно лаються та тюрмою нам погрожують. Мені ж тоді було всього 14 років, у 7-й клас ходила. Поклали на ваги мій мішок... 2 кг 200 грам...
Ситий і недобрий участковий завів на мене “дєло”... Два місяці тягали мене. Скільки сліз було виплакано, та обійшлося... Воєнний командир утрутився... Батько ж мій офіцером загинув... Із самого початку війни на передовій. Досі зберігаємо листи з фронту.
— Дуня, как бы ни было трудно, учи детей, ведь они у нас не глупые… — писав татко мамці з фронту.
Записала В. Аннусова 2003 р

(статья была впервые опубликована 03.06.2011)

Немає коментарів:

Дописати коментар