вівторок, 30 січня 2018 р.

Історія однієї єврейської родини під час 2СВ

На днях (27 січня) був Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту. Мені згадалась одна історія з життя односельця Тарабаонова Левка Ягоровича, яку мені нещодавно розповідала Віра Андріївна Аннусова, мій вчитель. Мені дуже закортіло написати статтю про це на своїй сторінці, тут. 

Справка: З 1 листопада 2005 року резолюцією ООН було встановлено дату міжнародної згадки про Голокост. Саме в цей день Радянська Армія в 1945 році визволяла найбільший концтабір смерті Аушвіц-Біркенау в Освенцимі, в якому було знищено від 1,5 до 2,2 млн людей. В резолюції ген.асамблеї ООН йдеться зокрема про таке: "Голокост призвів до винещення однієї третини євреїв і незлічених жерв серд інших національних меншин, буде завжди нести застереження всім народам про небезпеку яку таять в собі ненависть, фанатизм, расизм і упередженність. (за матеріалами Вікіпедії) 

Нижче сама історія, яку записала Віра Андріївна.


Було це в 42-му. Левка Єгоровича, як людину мудру і освічену односельці вмовили згодитися бути старостою. Порядність, знання мов ( він  знав німецьку і французьку мови) дозволяли Левку Єгоровичу вирішувати не прості питання. Він подбав проте, щоб якомога менше молоді з Злодіївки було визначено в Германію. Потурбувався про те, щоб  в німецькій комендатурі виділили кошти і будівельні матеріали для обладнання житла для розкуркулених, які повернулись під час війни додому. Все вирішувалось не так то просто і тому, щоб якось заспокоїтися була потреба походити по степу. Йшов він в сторону хутора Бересток і біля криниці, яку пізніше стали називати Антоновою, бо за нею доглядав Антон Хомич Півторяк, він побачив жінку з дитиною. Підійшов поцікавитися що з нею. Жінка, побачивши на руці пов’язку, а за плечима рушницю, попросила:
-         Не мучте нас. Убийте мене і сина тут, і присипте землею з цієї кручі.
-         Та ти що, молодице, за кого ти мене приймаєш? Що з  тобою? Чого не йдеш до людей?
-         Я єврейка. Ми групкою тікали з Луганська. Там на нас німці влаштували облаву.
-         Вставай та підемо в село.
-         Я не можу підставляти вас і вашу сім’ю. А ще я зовсім обезсилена і в мене немає сили йти.
-         Та ти молодице не переживай. Я зараз вернуся додому, візьму возика і перевезу тебе й дитя до мене додому. А те, що ти єврейка нікому не кажи. Вірменка-міняльщиця ти.
Під вечір Раю, так звали жінку, і її синочка  Левко Єгорович разом з дружиною Оксаною перевезли додому. Відпоїли, відгодували. Спочатку вони відсиджувалися на печі, а потім стали виходити на вулицю. Тітка Оксана всім пояснила, що в них квартирує вірменка-міняльщиця з дитиною.
Коли прийшли наші Левка Єгоровича арештували і закинули в комору. Навіть був намір до самосуду над ним. Порядність і тоді була не всім до вподоби. Його звинувачували в допомозі розкуркуленим . Левко Єгорович в коморі, а єврейка в кожусі сидить біля комори. Не могла вона кинути на призволяще свого рятівника. І тут такий випадок... Красноармієць витягує газету, щоб самокрутку скрутити, вона як гляне, а там - портрет її чоловіка. Він і до війни мав вже високий військовий чин. Стала вона солдата просити, щоб офіцеру про неї доповіли. Пішли на зустріч... Зв’язалися з її чоловіком... Доповіли, що його сім’я жива й здорова і в надійних руках. Це і врятувало від в’язниці  Левка Єгоровича. Тьотя Рая, так називали єврейку сусідські діти , бо вона готувала для них всякі смаколики, жила в Злодіївці до кінця 43-го. А тоді за нею приїхали машиною військові і забрали до Москви. Пізніше її чоловіка перевели по службі до Києва. Весь час вони не забували про своїх рятівників, приїздили в гості, присилали подарунки. В 90-х роках їхня сім’я переїхала до Ізраїлю. Вже звідти присилали листи Ганні Леонтіївні, доньці Левка Єгоровича, в листи вкладали долари, а вона їй боялась і ховала. Останній лист прийшов десь в 97-му, де тьотя Рая повідомляла, що їхня сім’я має намір перебратися до Штатів. 

P.S.: Яка б не була влада якій ми підпорядковуємось, нам все одно потрібно залишатись Людьми. 

Немає коментарів:

Дописати коментар